fotó: Huszár Boglárka

Közlekedés

A legtöbb kerületi lakosnak megszűnik az ingyenes parkolás

2020. december 21.

Felszámolja a Józsefvárosi Önkormányzat azt a gyakorlatot, hogy az itt élő autótulajdonosok ingyen foglalhatják a közterületet az autóikkal. A vitairat szerint kb. havi 1–2 ezer forint hozzájárulást kellene fizetniük azoknak, akik nem rászorulók, de a parkolási szabályozás átalakítása számukra is hoz pozitív változást.

Kaptunk hideget is, meleget is, de inkább az utóbbit – válaszolta Rádai Dániel városfejlesztési alpolgármester arra a kérdésünkre, hogy miként reagált a lakosság a társadalmi vitára bocsátott koncepcióra, amely a kerületi parkolási szabályozás jelentős átalakítását célozza. A tervek szerint megszűnik az, hogy a kerületben élők ingyen parkolhatnak Józsefvárosban, ezért sok autótulajdonos szitkozódik és jogtalanságot emleget. Azok viszont, akiknek nincs autójuk (és jóval több az ilyen háztartás), örülnek, mert abban bíznak, hogy így talán majd normálisan lehet közlekedni a járdán, nem foglalnak el minden helyet az autók. Józsefvárosban 45 ezer lakás van, és valamivel több mint ezek egyharmadához tartozik autó – van, amelyikhez 2–3 is. Most ezek a kocsik mind ingyen parkolhatnak, függetlenül attól, hányadik autója a családnak, és nem számít az sem, hogy jól menő vállalkozóé avagy egy kisnyugdíjasé a kocsi.

Ez a gyakorlat változik meg várhatóan 2021. első félévében. A kerületben 76 ezren élnek, ám mindössze a háztartások negyedében, tizenegy és félezer autót regisztráltak az eddig ingyenes parkolásra. Vagyis jelentősen több mint a kerület lakosainak fele, akik csak kerülgeti az autókat, szagolja a bűzüket, de semmi előnyét nem élvezi a jelenlegi gyakorlatnak. Budapesten a lakossági parkolási tarifa mértékét a Fővárosi Önkormányzat határozza meg. Éves díja 250-szerese a parkolóórákon látható óradíjnak. Eddig az önkormányzat ezt 100 százalékban támogatta, így lett ingyenes a parkolás. A jelenlegi koncepcióban 80–90 százalékos támogatásról van szó egy emeltebb fővárosi óradíjhoz képest, ami azt jelenti, hogy havi 1–2 ezer, vagyis évi 12–24 ezer forintjába kerülne az itt élő, szociális kedvezményre nem jogosultaknak a parkolás az első autójukra. A nemrég lezárult társadalmi vita egyik célja volt, hogy „szondázzák” a lakosságot a közlekedési szokásaikról, mit gondolnak a kerületi parkolási helyzetről és annak ingyenességéről, illetve az ingyenesség megváltoztatásáról.

Összefoglaló videó a lakossági fórumról >>>

Hogy fizetni kell, az nem is kérdés. Ezt három okkal indokolja a kerület vezetése. Egyrészt igazságosabbá tennék a rendszert, hiszen az autó olyan magántulajdon, ami közterületet foglal el, nem lehet, hogy ennek terhét ugyanúgy fizessék azok is, akiknek nincs autójuk. Másrészt van a gazdasági szempont is: a befolyó bevételre szüksége van az önkormányzatnak, és azt közlekedési, valamint ezzel összefüggő környezeti ártalmak csökkentésére fogja fordítani. Például út- és járdafelújításokra, sebességküszöbökre, utcazöldítésre, kerékpártárolókra. A harmadik ok a fenntarthatóság: most túltelítettek a belső kerületek. Józsefvárosban 11 ezer szabályos parkolóhelyre 13 ezer autó jut – ha csak a józsefvárosiak autóját nézzük. Ráadásul a statisztikák szerint sokkal kevesebb a vendégautó, mint ahogy tűnik: Rádaitól tudjuk, hogy a Fiumei-Orczy gyűrűn belül csak a helyek 15%-án állnak vendégautók, míg a lakossági engedélyek száma másfélszerese a helyekhez képest. Szerinte egyébként fővárosi szinten egységesen kéne szabályozni a parkolást, hogy az valóban hatékony legyen, de most nem ez a helyzet. 

Az új koncepció a kerületet parkolási zónákra osztja (nagyjából a negyedeknek megfelelően), különböző tarifákkal. Így azok, akik drágább környéken élnek, az autójuk parkolásáért is többet fizetnek. Vannak a kerületnek olyan részei, ahol kevesebb autó parkol, mint ahány hely van, ezért felmerült, hogy olyan rendszert alakítanak ki, hogy kedvezményt kap, aki a lakóhelyétől távolabbi, kevésbé forgalmas helyre vált ki parkolási bérletet.

A körülményekhez képest többféle bérlettípus is lehetségessé válhat, és szociális kedvezmények biztosan lesznek. Minderről a képviselőtestület szociális ügyekkel foglalkozó bizottsága dönt majd – hangzott el a parkolásról szóló decemberi online lakossági fórumon.

Tudta?

A parkolóhelyet keresve 5-10 perc körözéssel évente 40-80 ezer forintot (benzin- és időveszteség) veszteget el egy autó feleslegesen, ha ez minden munkanapon előfordul.

Itt olvashatja az új parkolási koncepció vitaanyagát.

Szöveg: Gaal Ilona; Fotó: Huszár Boglárka, Nagy Dániel és Ványi Ákos

« vissza